Navigera till sidans huvudinnehåll

Internationalisering

  • Företagsutveckling
  • Entreprenörskap

Genom att ansöka om internationaliseringsstöd kan företag få hjälp att fatta strategiska beslut, få tillgång till extern expertis och stärka sina förutsättningar för att lyckas på internationella marknader.

 

Internationaliseringsstöd kan bland annat sökas inom följande områden:

  • Frågor kring försäkringar, lagstiftning och avtal
  • Patent- och IPR-rådgivning kopplat till internationalisering
  • Utredningar om behov av produkt- och marknadsanpassning, exempelvis design, CE-märkning och produktsäkerhet
  • Marknadsundersökningar och partnersökningar
  • Projektanställningar med relevant kompetens för projekten
  • Kostnader för hotell, resor och mässor (max 20% av de totala kostnaderna)
  • Översättningskostnader (max 10% av de totala kostnaderna)
  • Säkerställande av hållbara leverantörskedjor.

Hur mycket stöd?

Företag kan ansöka om ekonomiskt stöd för externa projektkostnader mellan 100 000 och 300 000 kronor. Stödet täcker som mest hälften av kostnaderna, vilket innebär att företaget själv finansierar minst 50 procent. Det högsta beloppet som kan beviljas i stöd är 150 000 kronor.

Nästa steg?

Almis hemsida finns mer information om stödet, vilken rådgivning som erbjuds samt ett intresseformulär att fylla i och skicka in.

  • Företaget ska ha mellan 2 och 249 anställda, varav minst en person arbetar heltid (100%).
  • Företag med färre än 49 anställda prioriteras.
  • Omsättningen ska vara minst 2 miljoner kronor, baserat på kundintäkter, och max 500 miljoner kronor.
  • Ditt företag ska ha en stabil ekonomi och de resurser som krävs för att genomföra satsningen.
  • Vid den samlade bedömningen för om stöd kan beviljas, tas bland annat hänsyn till företagets resultat, soliditet och eventuella aktieutdelningar.
  • Företaget och/eller dess produkter (varor eller tjänster) ska vara etablerade på marknaden.
  • Om företaget ägs till 25 procent eller mer av ett annat företag, får det totala antalet anställda i koncernen inte överstiga 249.
  • Produktutveckling. Du ska redan ha en befintlig produkt att ta med till den nya marknaden.
  • Marknadsföring som går mot slutkund
  • Personalens lönekostnader
  • Certifieringskostnader
  • Produktion av tryckt material
  • Traktamente, måltider eller egen bilersättning