Arbetet med att ta fram en ny nationell transportplan för perioden 2018–2029 inleddes år 2015. Då fick Trafikverket i uppdrag av regeringen att ta fram inriktningsunderlag för transportinfrastrukturplanering.
Under våren 2016 genomförde trafikverket inriktningsplaneringen inför den nya infrastrukturpropositionen som därefter ska mynna ut i en nationell infrastrukturplanering och länsplaner. Regeringen presenterade den nya infrastrukturpropositionen ”Investering i framtiden- innovativa lösningar för stärkt konkurrenskraft och hållbar utveckling” (2016/17:21) i oktober 2016. I propositionen föreslås de ekonomiska ramarna för nästa planperiod 2018-2029 öka kraftigt. Den ekonomiska ramen för trafikslagsövergripande åtgärder i den statliga transportinfrastrukturen med mera under planeringsperioden 2018-2029 ska uppgå till 622,5 miljarder kronor och omfattar följande delar:
- 333,5 miljarder kronor användas till utveckling av transportsystemet.
- 125 miljarder kronor avsättas till drift, underhåll och reinvesteringar av statliga järnvägar
- 164 miljarder kronor till drift, underhåll och reinvesteringar av statliga vägar inklusive bärighet och tjälsäkring samt statlig medfinansiering till enskilda vägar.
Regeringen föreslår även att planeringsramen för investeringar i vissa väg- och järnvägsobjekt, för de delar där kapitalkostnaden finansieras med inkomster från trängselskatt eller infrastrukturavgifter, ska uppgå till 52 miljarder kronor för perioden 2010–2029.