Internationalisering
För att lyckas med internationella satsning behövs ofta stöd för strategiska beslut och marknadskännedom. Med internationaliseringsstöd kan du ta hjälp av extern expertis för att stärka förutsättningarna och öka chanserna att nå framgång på nya marknader.
Internationaliseringsstöd kan bland annat sökas inom följande områden:
- Frågor kring försäkringar, lagstiftning och avtal
- Patent- och IPR-rådgivning kopplat till internationalisering
- Utredningar om behov av produkt- och marknadsanpassning, exempelvis design, CE-märkning och produktsäkerhet
- Marknadsundersökningar och partnersökningar
- Projektanställningar med relevant kompetens för projekten
- Kostnader för hotell, resor och mässor (max 20% av de totala kostnaderna)
- Översättningskostnader (max 10% av de totala kostnaderna)
- Säkerställande av hållbara leverantörskedjor.
Hur mycket stöd kan företaget få?
Företaget kan söka mellan 100 000 - 300 000 kr för ett utvecklingsprojekt. Stödet uppgår till max 50 % av godkända, externa kostnader - det vill säga max 150 000 kr i stöd.
Nästa steg?
Via Almis hemsida kan du läsa mer om stödet och den rådgivning som erbjuds. Ta kontakt med en rådgivare för vägledning anpassad efter dina behov.
Grundkriterier att uppfylla:
- Företaget ska ha mellan 2 och 249 anställda, varav minst en person arbetar heltid (100%).
- Företag med färre än 49 anställda prioriteras.
- Omsättningen ska vara minst 2 miljoner kronor, baserat på kundintäkter, och max 500 miljoner kronor.
- Ditt företag ska ha en stabil ekonomi och de resurser som krävs för att genomföra satsningen.
- Vid den samlade bedömningen för om stöd kan beviljas, tas bland annat hänsyn till företagets resultat, soliditet och eventuella aktieutdelningar.
- Företaget och/eller dess produkter (varor eller tjänster) ska vara etablerade på marknaden.
- Om företaget ägs till 25 procent eller mer av ett annat företag, får det totala antalet anställda i koncernen inte överstiga 249.
Stödet kan INTE användas till:
- Produktutveckling. Du ska redan ha en befintlig produkt att ta med till den nya marknaden.
- Marknadsföring som går mot slutkund
- Personalens lönekostnader
- Certifieringskostnader
- Produktion av tryckt material
- Traktamente, måltider eller egen bilersättning