Navigera till sidans huvudinnehåll

Digitala vardagstjänster

Här finns datorer och surfplattor att låna

Tryck HÄR för att hitta en lista på datorer, surfplattor och internet som du kan använda gratis på plats

Behöver du hjälp med frågor om din dator eller surfplatta? Tryck HÄR för en video som tipsar om var du kan få hjälp

E-kontakt

Vad är det?

E-post är elektronisk post som skickas via en 'inkorg' och en personlig e-post adress, ungefär som ett telefonnummer. Det är bara du och mottagaren som kan se meddelandena.

Varför ska man ha ett e-post konto? 

  • Snabbt
  • Miljövänligt
  • Gratis
  • Kan användas för att kommunicera med vänner, familj och företag 
  • Behövs för att skapa konton på de flest plattformarna t.ex. Facebook och streamingtjänster  

Vill du skapa e-post via din dator? (Outlook) Tryck HÄR

Vill du skapa e-post via din telefon? (Gmail) Tryck HÄR 

Nedan hittar du instruktioner för:

  • Hur man skickar ett mail
  • Hur man bifogar en fil
  • Hur man vidarebefordrar ett mail
  • Hur man tar bort ett mail
  • Hur man ser mail som har hamnat i skräpposten

För dig som har Outlook eller Hotmail 
Vill du skicka e-post med hjälp av din dator?  Tryck HÄR

Vill du skicka e-post med hjälp av din mobiltelefon eller surfplatta? Tryck HÄR 

För dig som har Gmail 
Vill du skicka e-post med hjälp av din mobiltelefon eller surfplatta? Tryck HÄR

Viktigt att tänka på 

  • Vem är det som skickar mejlet? 
  • Meddelanden från myndigheten sker aldrig direkt över mejl och dem ber aldrig om att man ska ge ut något lösenord. 
  • Svara inte på spammejl och klicka inte på någon okänd länk 
  • Lämna aldrig ut personliga lösenord 

Mobilt BankID 

Vad är mobilt BankID?

Bank ID är en app som fungerar som en elektronisk legitimation där man ger en signatur för att godkänna olika transaktioner. BankID jämförbart med pass, körkort och andra fysiska legitimationshandlingar.

Varför används det?

  • Effektivt 
  • Säkert 
  • Lättillgängligt 
  • Kostnadsfritt 

Varför ska man ha det?

Det behövs för att logga in på e-tjänster hos till exempel

  • Arbetsförmedlingen
  • Försäkringskassan
  • För att boka tider och förnya recept hos 1177
  • Hos Skatteverket för att deklarera
  • Till Swish

Och på många fler plattformar

Hur används det?
Genom appen 'BankID' legitimerar du dig. Du använder dig utav ditt personnummer och personlig kod för att göra det.

Hur skaffar man det?

Man skaffar det genom sin internetbank. Exakt hur man gör det kan bero lite på hur just din bank ser ut.

Här hittar du steg för steg videos för våra fyra största banker. Tryck bara på namnet så kommer du dit. 

Nordea

Swedbank

Handelsbanken 

SEB

OBS! Det är viktigt att komma ihåg att mobilt BankID är en värdehandling, lämna därför aldrig ut din kod till någon!

Swish 

Vad är Swish?

Swish är en app som låter privatpersoner skicka pengar emellan sig genom sina telefonnummer och mobila BankID. Det är ett säkert och kontaktfritt sätt att skicka och ta emot pengar. Man kan även betala organisationer och företag via Swish. Över 7 miljoner människor i Sverige använder Swish.

Varför används det? 

  • Effektivt 
  • Säkert 
  • Smidigt 

Hur används det? 

  • Skriver in mottagarens telefonnummer och valfritt belopp för att sedan bekräfta med Bank-ID 
  • Eller skanna mottagarens QR-kod och fyll i valfritt belopp 

För att hitta steg för steg instruktioner på hur du laddar ner Swish tryck HÄR

För att se en video på hur du använder Swish tryck HÄR

För att se bildinstruktioner på hur du använder Swish tryck HÄR 

Viktigt att tänka på

  • Lämna aldrig ut ditt lösenord till någon, om du är i kontakt med din bank eller någon myndighet eller företag så kommer de aldrig att be om din kod. De kommer att be dig att identifiera dig själv genom appen.
  • Du kan alltid se på BankID appen vad du godkänner eller loggar in på
  • Innan du skriver under och bekräftar betalningen är det viktigt att se över att man inte skickar till fel person. Vid ”mottagare” kan du se över ifall mobilnumret stämmer överens med namnet

Instruktioner på flera olika språk

HÄR hittar du instruktioner och information om digitala betalningar, på flera olika språk så som Dari och Somaliska. 

Digital brevlåda

Vad är en digital brevlåda?

I en digital brevlåda får man post från myndigheter och företag samlat på ett och samma ställe, digitalt. Det gäller inte informell post. Din digitala brevlåda är personlig och det är ett mer säkert och lättillgängligt sätt att få post. Fler än fyra miljoner privatpersoner och företag har en.

Varför ska man ha en?

  • Säkert 
  • Smidigt 
  • Tidseffektivt 
  • Lättillgängligt
  • Miljövänligt 

Hur används det? 

Man aktiverar en digital brevlåda hos någon utav de fyra aktörerna som erbjuder det.

Genom att ladda ner appen eller kolla via hemsidan, kan du enkelt logga in med BankID för att se din digitala post. Du kan få notiser eller meddelanden så att du vet om du har fått digital post.

Vill du se en video som förklarar det, tryck HÄR

Vill du lära dig mer om vilken typ av digitala brevlådor som det finns och hur man gör, tryck HÄR

Anpassa myndighetssidor

Tryck HÄR för en video som tipsar om tre sätt som du kan anpassa myndighetssidor på

  • På både 1177, Skatteverket och Arbetsförmedlingens hemsidor så går det att lyssna på informationen som står. Det gör du genom att trycka på 'Lyssna' knappen.
  • Hos Skatteverket kan du även få information på teckenspråk och få hjälp genom texttelefoni.
  • Arbetsförmedlingen erbjuder också information och service på teckenspråk och möjligheten att beställa en tolk som kan vara med vid möten
  • Hos Försäkringskassan kan man beställa information på bland annat Daisy och punktskrift.
  • Om du behöver en tolk för ett sjukvårdsbesök och du bor i Jönköpings län så kan du boka det via den här sidan

Här nedan hittar du bildinstruktioner på var du hittar 'lyssna' knappen på olika hemsidor

1177 - Lyssna.pdf

Arbetsförmedlingen - Lyssna.pdf

Skatteverket - Lyssna.pdf

Myndigheter på olika språk

Försäkringskassan

HÄR kan du boka ett telefonsamtal, eller prata direkt beroende på vilket språk det gäller, med en handläggare på flera olika språk t.ex. arabiska, somaliska, franska, turkiska m.m.

Det finns även informationsfilmer tillgängliga

 

 

 

 

 

Arbetsförmedlingen 

För att få bild och text instruktioner på hur du aktivitetsrapporterar, tryck HÄR. Högst upp på sidan kan du ändra språk på instruktionerna. Men kom ihåg att aktivitetsrapporterna bara tas emot på svenska.

Skatteverket 

För information från Skatteverket på olika språk - tryck HÄR

1177

Vad är 1177s e-tjänster?

1177 är en samlingsplats för information och tjänster inom vård och hälsa. Med 1177s e-tjänster man kan se personlig vårdinformation och kontakta vården på ett säkert sätt. Det här gäller för både tandläkare och vårdcentral.

Varför används det?

  • Säkert 
  • Personligt 
  • Effektivt 
  • Kostnadseffektivt 

Hur fungerar det? 

Genom att logga in med Bank-ID kan du läsa din journal, boka tid och avboka tider, förnya recept, och söka information.

Se videon på nästa sida för att lära er hur man loggar in, ha er dator/surfplatta/mobil redo för att hänga med i stegen.

För att se en video på hur man loggar in, tryck HÄR

För att se en video på hur man sätter på notiser, tryck HÄR

För att se eller lyssna på bild och text-instruktioner på hur man använder e-tjänsterna (t.e.x logga in, kontakta vårdcentral, förnya recept), tryck HÄR 

Viktigt att tänka på

  • Man måste avboka sin tid minst 24 timmar innan, och tre vardagar innan för besök hos specialist vård
  • Lägg till avisering och påminnelser för sms eller e-post för att minska risken att missa en tid
  • Logga alltid ut och lämna aldrig ut din inloggningsuppgifter

Arbetsförmedlingen

Vad kan man använda Arbetsförmedlingens digitala tjänster till?

På Arbetsförmedlingens hemsida kan man genom Platsbanken söka och annonsera jobb. Genom 'Mina Sidor' kan man även skriva in sig, aktivitetsrapportera, rapportera frånvaro och mycket mer. Du kan även hitta information och tips om jobbsökande och hur man kommer i kontakt med Arbetsförmedlingen.

Varför använda Arbetsförmedlingens e-tjänster?

  • Smidigt 
  • Effektivt 
  • Omfattande 

Hur används det? 

För att söka jobb använder du Platsbanken. Där kan du söka på yrke, ort och typ av tjänst.

För att använda 'Mina Sidor' skapar du ett konto och skriver in dig med hjälp av ditt mobila BankID.

Vill du se vad som finns på 'Mina Sidor'? Tryck HÄR

För att se en video på hur du aktivitetsrapporterar, tryck HÄR

För att få bild och text instruktioner på hur du aktivitetsrapporterar, tryck HÄR
Högst upp på sidan kan du ändra språk på instruktionerna. Men kom ihåg att aktivitetsrapporterna bara tas emot på svenska.

Söka jobb 

HÄR hittar du filmer med praktiska tips på hur man söker jobb

HÄR hittar du en guide på hur man använder Arbetsförmedlingen om man är arbetssökande

HÄR hittar du ett webinar på lätt svenska på hur man skriver ett CV från grunden

HÄR hittar du ett webinar på lätt svenska på hur man skriver ett personligt brev

HÄR hittar du information om hur du kan söka jobb på internet 

Försäkringskassan

Vad används den för?  

Om man är arbetssökande och deltar i ett av Arbetsförmedlingens program kan man få ersättning från Försäkringskassan. För att få stöd måste man rapportera varje månad till Försäkringskassan om sin situation och utveckling. I vissa e-tjänster kan man genom ett webbmöte direkt i skärmen, få personlig hjälp av en handläggare.

Varför ska man använda Försäkringskassans digitala tjänster?

  • Slippa blanketter och papper
  • Minska risken för att behöva komplettera i efterhand
  • Enkelt och snabbt sätt att hålla sig uppdaterad

Hur används det?  

Genom att skapa ett konto och logga in på 'Mina Sidor' kan du anmäla, ansöka, ändra uppgifter och se uppdateringar i ditt ärende. Du kan få all din post från Försäkringskassan digitalt och skicka in vissa bilagor.

För att se en video på hur du loggar in på Mina Sidor, tryck HÄR

För att se en video på hur du digitalt ansöker om aktivitesstöd, utvecklingsersättning och etableringsersättning, tryck HÄR

För att se en video på hur du digitalt ansöker om sjukpenning, tryck HÄR

Skatteverket

Vad är Skatteverkets e-tjänster?

Skatteverket främsta uppgift är att ta in skatter, folkbokföring, äktenskapsregistret och fastighetstaxering. När man exempelvis betalar skatt bidrar man till samhället, sjukvård, skola m.m. och för att skatten ska vara rätt behöver man deklarera.  

Varför ska man använda Skatteverkets e-tjänster?  

  • Effektivt
  • Säkert
  • Snabbare

Hur används det?  

Du loggar in med ditt BankID på Skatteverkets hemsida och kommer åt 'Mina Sidor'. Skatteverket har även en app som kan användas när man ska deklarera.

Vill du se en video på hur man deklarerar digitalt? Tryck HÄR

Vill du se bild-instruktioner på hur man deklarerar digitalt i Skatteverkets app? Tryck HÄR

För att se en video på hur du gör en flyttanmälning, tryck HÄR

Om du eller någon du känner lever med, eller behöver skaffa, skyddade personuppgifter kan du hitta information om hur det går till och funkar
Tryck HÄR

Söka bostad

Varför ska man söka bostad på nätet?  

  • För att ställa sig i bostadskö krävs det ofta att man gör det på nätet
  • Ett enkelt sätt att se vilka nya hyresrätter som ligger ute
  • Kontaktuppgifter till hyresvärdar finns samlade
  • Billigare och smidigare att skicka in ansökningar via internet än via post

På den HÄR sidan på Information Sverige kan man söka efter sin kommun och hitta länkar och information om hyresvärdar i den.

Till vissa hyresvärdar kan det behövas ett brev, det kan vara bra att det innehåller

  • Presentera sig själv
  • Berätta varför du söker en lägenhet
  • Skriv var du vill bo och varför
  • Berätta hur du ska betala hyran (genom jobb, bidrag osv)

Se till att ha papper redo som hyresvärden kan fråga efter

  • Referenser från tidigare boenden
  • Arbetsintyg
  • A-kassebrev

På de här hemsidorna finns det mer information om hur man söker boende och vad man ska tänka på:

Tips på hur man söker bostad

Bostadssökarsidor

Tips för dig som är hyresgäst

Information på flera olika språk om att söka boende i Sverige

För att se en video på vad man ska tänka på, tryck HÄR 

Handla på internet

Varför online inköp

Inköp online har ökat markant under de senaste åren och flera bolag väljer att flytta över sin verksamhet till e-handel. Att handla online är inte alls så komplicerat man väljer helt enkelt vad man vill efterfrågar och lägger i det i sin varukorg. När man sedan är klar så är det bara att trycka på checka ut och välja leveranssätt och betalningssätt. Man kan handla allt ifrån kläder, mat, elektronik och medicin på nätet. 

Vad finns det för fördelar

  • En lösning för dem som inte har tid eller vill ta sig till fysiska butiken 
  • Effektiv
  • Fler val
  • Recensioner

Matbutiker som erbjuder e-handel alternativ:

  • Willys
  • Coop (video på hur HÄR)
  • Ica (video på hur HÄR)
  • City Gross
  • Hemköp

För att få mer information om e-handel och vad som är bra att tänka på, tryck HÄR

För att se bild-intruktioner på hur du köper en bussbiljett från Jönköpings Länstrafiks app, tryck HÄR

För att se en video på hur du köper medicin över internet, tryck HÄR

Vad är viktigt att tänka på?

  • Handla på sidor som du känner till eller som du litar på, man kan läsa recensioner om butiken för att se om den verkar säker
  • Kolla upp vilka villkor affären har för att lämna tillbaka eller byta varor
  • Kolla att butiken har en ordentlig kundservice och kontaktuppgifter
  • Tänk på vilket betalningssätt du väljer, det kan verka skönt att välja ett där du ska betala senare men kan bli dyrare i längden då ränta kan tillkomma. Tänk också på att aldrig handla för mer än du kan betala.

Hitta nöje på nätet 

På internet finns nöje i form av musik, film, läsning och lyssning tillgängligt i en form som kallas för streaming. Detta innebär att du spelar upp något på din enhet d.v.s. dator, surfplatta eller smartphone samtidigt som det förs över via internet. Bland de mest populära tjänsteleverantörerna finns Spotify för musik och Dplay för filmer och tv-serier. Deras tjänster kräver dock att man skapar ett konto, och där kan man välja ett kostnadsfritt alternativ.

  • Låna film och ljudböcker via biblioteket
  • Utbildingsradion (UR) har massor av intressant radioprogram 
  • Skaffa ett gratis konto på Spotify
  • Kolla på serier och filmer på Dplay
  • poddtoppen tipsar dem om populära poddar
  • Dramaten Play spelar klassiker och nyskriven teater
  • Digitalt Museum, där samlingar är tillgängliga för alla
  • Ta del av en kulturupplevelse online på kulturarena
  • Stort utbud av filmer och serier på Netflix
  • Ladda upp eller se andras video verk på Youtube
  • Lär dig svenska genom SVTs SpråkPlay app
  • UR Språkplay används som ett språkstöd när du ser på ett program på UR
  • RiksText erbjuder repliker direkt till din mobil i flera språk när du ser förställningar från Riksteatern 
  • Seniorpodden - den podcasten för Sveriges seniorer
  • Filmer och minnen från förr på TraditionsTV
  • Träningsprogram för seniorer hittar du här och här
  • Ta del av en kulturupplevelse online på kulturarena
  • Kolla på programer på SVTPlay Syntolkat eller Teckenspråktolkat
  • ABF bjuder in till ”Musik på distans” med sång, gitarr och allsång. Sänds både live och kan ses i efterhand HÄR

Tryck HÄR för att se en video om Nöje på Nätet 

Sociala möten på internet 

Social med folk som du känner

DataPrata har samlat enkla instruktioner så att du kan kontakta vem du vill via videosamtal, tryck HÄR

För bild-instruktioner på hur man laddar ner ZOOM, tryck HÄR

För bild-instruktioner på hur man använder ZOOM, tryck HÄR

Skaffa vänner med hjälp av internet 

  • Studieförbundet Vuxenskolan bjuder in till digitalt 11-kaffe och möjlighet för social gemenskap över internet
    Läs mer och anmäl dig HÄR
  • Bilda bjuder in till en digital gemenskap och fikastund
  • HittaNyaVänner, Kompisappen eller Digitalkompis ger möjligheten att prata med och träffa andra männsikor
  • GoFrendly gör det enkelt och tillgängligt för kvinnor att mötas
  • HÄR hittar du tips på hur man hitta nya vänner

På forum på internet kan man hitta personer som har likande intressen 

  • Facebook-grupper - finns alla möjliga, för att se hur du skapar ett Facebook-konto tryck HÄR
  • För dig som är intresserad av diskussioner om familjeliv
  • Kolozzeum kan du lära dig mer om kost och träning
  • Gå med i en läscirkel med Studieförbundet Vuxenskolan, mer information och anmälan HÄR

Viktigt att tänka på 

  • Vara försiktig när du pratar med folk du inte känner och lämna aldrig ut viktiga uppgifter om dig själv
  • När man ska kontakta vänner och familj via videosamtal kan det vara bra att bestämma en tid då man båda kopplar upp sig
  • Använd ett vänligt språk under diskussioner och var respektful 
  • Kom ihåg att allt som läggs upp online syns och kan påverka ens personliga liv och något ens arbetsgivare och skola kan använda som underlag
  • Var källkritisk

Hemsidor för digital kompetens 

DigitalaJag - massor av information och enkla instruktioner om hur man kan bli  mer digital 

Betalningshjälpen - information och enkla instruktioner om bankärenden på internet, t.ex. mobiltBankID och Swish 

DataPrata - enkla instruktioner om hur man laddar ned och använder program för videosamtal t.ex. Skype

Säters Bibliotek Digital resurer

Koppla Upp-dagarna 

Vill du hålla i en utbilding i digital kompetens?

Vill du ta del av handledarmaterial eller starta en studiecirkel, ber vi dig ta kontakt med Studieförbundet Bilda Sydöst som har varit med och utvecklat det.

Kontakt: 

Dan Ahnberg, verksamhetsutvecklare

Studieförbundet Bilda

036-34 21 08

0733-12 21 08

dan.ahnberg@bilda.nu