Miljö, energi och klimat

Vi lever alla på samma jord. För en hållbar utveckling och god livsmiljö finns ett antal mål uppsatta. De syftar till att minska belastningen på miljö, klimat och förbrukning av jordens resurser. Länsstyrelsen arbetar med fyra åtgärdsprogram som följs upp kontinuerligt.
Det finns 16 miljökvalitetsmål som Riksdagen har bestämt ska uppnås i Sverige innan år 2020. Varje år bedömer Länsstyrelsen i Jönköpings län hur det går här i länet med målen. Generellt i Sverige är bedömningen att få mål kommer att nås till 2020 med idag beslutade eller planerade styrmedel och tyvärr ser det likadant ut i Jönköpings län.
För att miljökvalitetsmålen ska få genomslag i länet samordnas det regionala miljömålsarbetet av Länsstyrelsen tillsammans med länets kommuner, andra myndigheter, Region Jönköpings län, näringsliv och föreningar.
Sveriges miljömåls webbplats ger tips och råd om vad du behöver tänka på för att komma igång med ett strukturerat miljöarbete.
Självförsörjningsgraden av livsmedel har minskat drastiskt senaste 20 åren. Jordbruksmarken är en värdefull resurs som noga bör beaktas vid byggnation av ny infrastruktur och bostäder, framförallt i stadsnära miljöer. Mer information finns under länken nedan!
https://www.lansstyrelsen.se/jonkoping/stat-och-kommun/miljo/jordbruksmarkens-framtid.html
* Begränsad klimatpåverkan, Skyddande ozonskikt och Säker strålmiljö bedöms endast på nationell nivå och dessa bedömningar gäller också på länsnivå.
Begränsad klimatpåverkan* | Frisk luft | Bara naturlig försurning | Giftfri miljö | Skyddande ozonskikt* | Säker strålmiljö* | Ingen övergödning | Levande sjöar och vattendrag | Grundvatten av god kvalitet | Myllrande våtmarker | Levande skogar | Ett rikt odlingslandskap | God bebyggd miljö | Ett rikt växt-och djurliv | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedömning av måluppfyllelse | Nej | Nej | Nej | Nej | Ja | Nära | Nej | Nej | Nära | Nej | Nej | Nej | Nej | Nej |
Utvecklingen i miljön | Negativ | Ingen tydlig riktning | Positiv | Tillräckliga underlag saknas | Positiv | Ingen tydlig riktning | Positiv | Ingen tydlig riktning | Ingen tydlig riktning | Ingen tydlig riktning | Ingen tydlig riktning | Negativ | Ingen tydlig riktning | Negativ |
Fordon och personbilar
I Jönköpings län står transportsektorn för 33 procent av den totala energiförbrukningen vilket gör sektorn till den mest energianvändande. Vägtrafikens utsläpp påverkar klimatet, bidrar till övergödning, försurning och bildning av marknära ozon. Fordonens avgaser, buller och slitagepartiklar medför också hälsoeffekter. Utvecklingen inom transportområdet har en avgörande betydelse i arbetet med att nå flera av miljökvalitetsmålen.
I Sverige är drygt 80 procent av hushållen bilägare och vart tredje hushåll har mer än en bil. Trots fler personbilar minskar den totala körsträckan per år.
Vi är nu inne i en förnyelseperiod där antalet el- och laddhybrider ökar för varje år. Tabellen nedan visar utvecklingen i länets kommuner 2016-2020.
Den nedre tabellen visar samtliga registrerade fordon i Jönköpings län 2018 och 2020.
Registrerade el- och laddhybrider
Utvecklingen går snabbt framåt. De senste åren har fler fossilfria personbilar registrerats i länet.
Källa: Trafikanalys
Aneby | Eksjö | Gislaved | Gnosjö | Habo | Jönköping | Mullsjö | Nässjö | Sävsjö | Tranås | Vaggeryd | Vetlanda | Värnamo | Jönköpings län | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2016 | 4 | 18 | 46 | 30 | 24 | 341 | 1 | 32 | 7 | 22 | 24 | 44 | 73 | 669 |
2017 | 8 | 25 | 68 | 45 | 29 | 485 | 5 | 52 | 11 | 40 | 43 | 58 | 119 | 988 |
2018 | 14 | 35 | 125 | 66 | 44 | 724 | 14 | 85 | 15 | 65 | 61 | 92 | 182 | 1522 |
2019 | 58 | 168 | 359 | 154 | 171 | 2835 | 110 | 295 | 99 | 206 | 217 | 476 | 688 | 5838 |
2020 | 105 | 252 | 498 | 225 | 284 | 3999 | 146 | 490 | 173 | 289 | 286 | 681 | 954 | 8382 |
Fordon av olika slag i trafik
Tabellen visar antal registrerade fordon i trafik i Jönköpings län 2018 och 2020
Personbilar | därav husbilar | Lätt lastbil | därav husbilar | Tung lastbil | därav dragfordon | Buss | Motorcykel | Moped klass 1 | Traktor | Snöskoter | Terränghjuling | Terrängskoter | Släpvagn | därav husvagnar | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2018 | 189559 | 407 | 21349 | 178 | 3474 | 364 | 607 | 12658 | 3532 | 18468 | 441 | 4212 | 22 | 53454 | 9925 |
2020 | 191773 | 420 | 22464 | 361 | 3532 | 361 | 458 | 13146 | 4247 | 19300 | 466 | 4404 | 25 | 56110 | 9467 |
Utsläpp växthusgaser
Klimatförändringar orsakade av utsläpp av koldioxid och andra växthusgaser är ett av de största globala miljöproblem som mänskligheten står inför under 2000-talet. Etappmålet till år 2020 innebär att de svenska utsläppen från den icke handlande sektorn ska ha minskat med 40 procent jämfört med 1990.
Jönköpings län har sedan år 2007 jobbat aktivt med energifrågor och har som mål att till 2020 sänka utsläppen av växthusgaser med 30 procent från 1990. Utsläppen i länet har minskat med 26 procent under perioden 1990 – 2019.
Klimatpåverkande utsläpp i Sverige, uttryckt i tusen ton koldioxidekvivalenter (1000 ton CO2e/år). Koldioxid (CO2) metan (CH4), dikväveoxid (=lustgas, N2O) och sex fluorerade gaser är medräknade i utsläppsmängden. Koldioxidekvivalenten är olika för olika gaser beroende på effekten av klimatpåverkan.
Fördjupad information om olika samhällssektorers växthusgasutsläpp, definitioner och data för nationella utsläpp av växthusgaser finns på Miljömålsportalen

Utsläpp av kväveoxider
Utsläpp av kväveoxider (NOx) bidrar till flera miljöproblem bland annat övergödning. Utsläppen påverkar också människors hälsa, dels genom höga halter i tätortsluften, dels genom att marknära ozon har allvarliga hälsoeffekter. 47 procent av utsläppen av kväveoxider 2019 kommer från transporter, främst tunga fordon, men personbilar står också för en betydande del av utsläppen.
Även energiproduktion vid förbränningsanläggningar innebär utsläpp av kväveoxider. Utsläppen av kväveoxider i Jönköpings län har mer än halverats sedan år 1990. Minskningen beror på skärpta avgaskrav på personbilar och tunga fordon. Utsläppen av kväveoxider i Jönköpings län fortsätter minska och uppgick år 2019 till 4 163 ton.

Fotograf: Johan W Alby
Areal åkermark

I Jönköpings län har den totala åkerarealen minskat med 10 210 hektar (10,6 procent) sedan år 1998. År 1998 används som utgångsår eftersom att länet då utökades med två kommuner. År 2020 finns det 85 714 hektar åkermark i länet. Av den totala markarealen används 61 975 hektar (72 procent) till slåtter- och betesvallar och 17 272 hektar (20 procent) till odling av spannmål och oljeväxter. Resten består av träda och odling av andra grödor.