Företagsstöd
Företag i Jönköpings län kan få stöd för att växa och utvecklas. Region Jönköpings län erbjuder tillsammans med Almi affärsutvecklingscheckar som hjälper företag att stärka konkurrenskraften och möta framtidens möjligheter.
Affärsutvecklingscheckarna kan användas för att ta in extern kompetens eller tillfälliga resurser. Stödet kan till exempel användas för att anlita en konsult som gör en utredning, analys eller leder ett utvecklingsprojekt, eller för att projektanställa en medarbetare som driver ett specifikt uppdrag.
Berättelser från företag som fått stöd

Så går ansökan till – steg för steg
Skicka in en intresseanmälan
Börja med att fylla i en intresseanmälan på Almis webbplats.
Beskriv satsningen som företaget planerar att genomföra.
Urval och presentation
Företag som uppfyller kraven går vidare till en urvalsprocess.
Företaget bjuds in för att presentera satsningen inför en bedömningsgrupp och svara på frågor. Gruppens sammansättning kan variera beroende på vilken affärsutvecklingscheck ansökan gäller.
Beslut
Efter presentationen fattas beslut och företaget får besked.
Viktigt att veta: Satsningen får inte påbörjas innan både ansökan är inskickad och beslutet har expedierats. Kostnader som uppstår innan beslutet är klart godkänns inte.
Genomför och redovisa
När satsningen är genomförd och betald kan företaget begära ut det beviljade stödet.
Tidsramen framgår av beslutet och är vanligtvis 3–6 månader (förlängning kan beviljas vid behov).
- kopior på betalda fakturor,
- en slutrapport som beskriver genomförande och resultat,
- eventuella övriga handlingar enligt villkorsbilagan.
Skydlighet att informera om EU-finansierat stöd 2021-2027
Alla stödmottagare av EU-finansierat stöd är skyldiga att informera allmänheten om att projektet är delfinansierat av Europeiska unionen. EU-logotypen ska användas i allt material som framställs för att informera om och marknadsföra projektets verksamhet.
All information kring logotyp samt material hittar ni på länken: