Kulturpolitiken i Sverige ska främja allas möjligheter till kulturupplevelser, bildning och till att utveckla sina skapande förmågor. Myndigheten för kulturanalys har därför genomfört en undersökning som bidrar till ökad kunskap om barns och ungas kulturvanor i Sverige och som ger underlag för den nationella politiken. Region Jönköpings län är en av sex deltagande regioner i undersökningen (övriga är Region Jämtland-Härjedalen, Region Skåne, Stockholms läns landsting, Västra Götalands-regionen och Region Östergötland). Undersökningen är en del av Region Jönköpings läns arbete med kultur med fokus på barn och unga
I Barns och ungas kulturaktiviteter presenteras resultaten från vår undersökning om kulturaktiviteter i årskurserna 5 och 8 samt gymnasiets årskurs 2. Undersökningen genomfördes våren 2017 och behandlar i vilken utsträckning barn och unga deltar i, utför eller tar del av olika kulturaktiviteter på fritiden, både hemma och utanför hemmet samt upplevda hinder för att delta i kulturaktiviteter. Kulturaktiviteterna delas upp i besöksaktiviteter till kulturinstitutioner, eget skapande och utförande, att spela spel, att fotografera och filma, delta i musik-/kulturskola och liknande verksamhet, läsning och biblioteks-besök, kulturaktiviteter via media samt kulturellt förenings- och samhällsdeltagande. Vidare undersöks skillnader i kulturaktiviteter mellan olika grupper avseende ålder, kön, föräldrars utbildning och utländsk bakgrund.
Generellt sett är skillnaderna mellan regionerna och riksgenomsnittet små. Här sammanfattar vi de mest noterbara skillnaderna i Jönköpings län jämfört med riksgenomsnittet.
- De tydligaste skillnaderna i Jönköpings län var att en del kulturaktiviteter tenderade att utövas i något lägre grad än i riket medan en del andra fritidsaktiviteter utövades i något högre grad.
- Att besöka museum och konstutställningar var mindre vanligt i Jönköpings län än i riket medan besök på dansföreställning var mer vanligt.
- Eget skapande var i nivå med riket eller lägre för några aktiviteter, särskilt i gymnasiegruppen.
- Samma sak gällde läsande som var i nivå med riket bland de yngre barnen men lägre bland eleverna i de äldre årskurserna.
- Kulturaktiviteter via medier var lika vanligt förekommande i Jönköpings län som i riket bland de yngre årskurserna, men även här var de lägre bland de äldre eleverna.
- Online-deltagande, det vill säga informationssökande och deltagande i diskussionsforum på internet var också lika eller lägre jämfört med riket.
- Däremot deltog en större andel barn och unga i övriga fritidsaktiviteter än i riket, till exempel föreningsarbete i årskurs 5 och 8 samt att gå på idrottsevenemang i årskurs 8 och gymnasiets årskurs 2.
Kulturvanor barn och unga i Jönköpings län, Kulturvaneundersökningen 2017
Barns och ungas kulturaktiviteter (Kulturfakta 2017:5), Myndigheten för kulturanalys